Tõsõ kundi otsast. Kes ma olõ?

Mõni aig tagasi tull’ mul kirota essee teemal «Kes ma olõ?». Et periselt hindä olõmisõst parõmbalõ arvo saia, pidi kaema hindä sisse. Naksi hinnäst kujotama ku ütte suurt hoonõt, kon seen um häste pall’o tarri. Nimeti nuu tarõ katõdraalõs ja naksi umin sisemäidsin tarrin ümbre käümä.

Sääne käümine um peris rassõ tegemine. Tulõ kaia tulõlondi vai kündlega ka noid pümmembit nukkõ, kohe ei olõ jo kümnit aastit silmä pääle visanu. Valgusõ hiitmine umma sisemüste avitas peris häste üles löüdä hindä seen kunagi olnu häid ja halvu mõttit. Hää mõttõ soovita ma hindäle jättä, a halvul mõttil tulõ minnä laskõ, noidõga ei olõ midägi pääle naada.

Läbi hindä sisse kaemisõ sai mullõ hulga selgembäs, kes ma olõ, ja selgembäs sai tuu kah, et egä inemise mõttõmaailm um esimuudu, timä uma maailm.

Olõ uman elon huvvi tundnu esi uskõ vasta, lugõnu piiblit ja koraani, nii budismi-, hinduismi- ku ka muid usuteemaliidsi raamatit. Hindä olõmisõ pääle märgotõn tull’ miilde lõik Moosese edimädsest raamatust, kon Mooses sais palava puhma man ja küsüs puhma käest: jummal, ku sa olõt olõman, ütle, kes sa olõt? Mooses sai jumala käest vastussõs: ma olõ tuu, kes ma olõ.

Es mõista makki uman esseen midägi targõmbat üteldä, ku et olõgi tuu, kes ma olõ, miildügu tuu tõisilõ vai ei. Nii nigu maailman ei sata kunagi alla kattõ täpselt samasugumast lumõkibõnat, ei olõ ilman ka kattõ ütesugust inemist. Seo, midä ma tan kõnõlõ, um mu uma ilm, miä ei piä kokko minemä tõisi mu ümbre olõvidõ inemiisi maailmuga.

Kõik mi olõmi tulnu siiä ilma saama ummi kogõmuisi ja opitunnõ. Soovita võtta vahepääl aigu hindä jaos, võtta tuusama tulõlont kätte ja minnä kaia, mis hindä seen um. Uskõ mu juttu, maailm mi ümbre lätt tollõ pääle pall’o parõmbas ja peräle jõud arvosaaminõ, et seo elo um inneolõmalda läbielämine, midä ei olõ mõtõt är kuluta egäsugudsõ tühä-tähä, vingmise, virisemise ja kellegi vihkamisõ pääle. Elo um kõgõ tuu jaos pall’o lühkene. Rõõmu tulõ tunda egäst pääväst, mis meile tan ilman antu um.

Ettevõtja Pindmaa Aigar märgotas tan ilmaasju pääle tsipa tõsõ nuka alt, ku hariligult kaema harinu oltas.

Tõsõ kundi otsast. Kes ma olõ?2024-04-01T16:32:39+03:00

Om sis limmunaat pääsüüdläne?

Tsukrumassujutt tulõtas miilde stagnaaigu, ku es olõ saia,

kohvi ja suitsuvorsti ja kõnõldi, ku kahjuliku nuu omma

 
Ei saa külh üldä, et mi aig põra ikäv om. Ku muud uudist ei tulõ, sis mõni vahtnõ mass mõtõldas õks vällä ja sis nõsõs tuu ümbre tüllü ja tolmu mitma kandi päält.

Ku mõni muu säänest sorti plaan võtt’ ennegi olgõ kehitämä vai kässi laiutama, sis tsukru- vai limmunaadimass pand’ pää mitman suunan tüüle. Et mea taa nüüd om, kas vahtnõ nipp raha inemiisi käest kokku korjada vai pästetäs niimuudu periselt mõni lats vai suur inemine ülearutsõst ihurasvast? No et nakaski taal rahast hallõ, juugi limmunaadi asõmal pall’ast vett ja om jo mõnõ kuu peräst nii kõhna, et peat kats kõrda kaema, enne ku näet.

Et limmunaat ei olõ tervüsele hää, ku iiba juut, nigu ka mitma muu söögi vai joogiga om, tuu om teedä. Tulõ esiki miilde, et latsõn ülti kotun vahel irviten tõnõtõsõlõ, ku mõni süük maru hää sai ja kiäki süümist lõpõta is talda, et kas sa ei tiiä, et liigsüümine ja -juumine omma piibli järgi kõkõ suurõmba patu.

A mu meelest tulõtas taa täämbädse ao tsukrujutt mõnõ kotsi päält miilde stagnaaigu, eriti viimäst paarikümmend aastat, ku poodin es olõ kohvi ja suitsuvorsti, perästpoolõ õigõdõ külh mitte medägi. Sis kõnõli ja kiruti mi söögiasjatundja, ku kahjulik om kohv ja ku hirmudu eluohtlik suitsuvorst. Nii oll’ asi seeni, ku nuu kauba mitu kõrd korgõba hinnaga puuti tagasi tulli. Sis oll’ vähämbält kohvi tarku päie jutu järgi egaütele pea hädävajalik.

Aga taa tsukruasi. Loi ildaaigu Tervise Arengu Instituudi süümise- ja liikmiseeksperdi Pitsi Tagli juttu ja es mõista enämb medägi üldä. Muiduki käü meil nüüd elu Euruupa toiduohutusammati säädmist müüdä ja nii tulõ vällä, et ku mi korgõbalt puult vällä ült jutu järgi tiimigi, sis omma saadanast vääga pall’u söögi ja joogi, konh om määnestki sorti tsukurd. Hoitku mi hennest muu hulgan ka vahtrasiirupi ja mahlasiirupi iist! Üts hoiatus, mea miilde jäi, et nädäliin võit juua üte klaasi mahla!? Vitamiine ja mineraalõ sääl külh ollõv, aga mitte nii pall’u, et tuuperäst mass säänest kraami juua. Mul tull’ tuu jutu pääle pähä, et õigõ muiduki, apteegen om naid tabletipurkõ, kost vajaligu ainõ ja hää tervüse reklaami järgi maailmatu laabsalt kätte saat, mitma riiuli täüs. Ja hind om kõva!

Ku esi smuutit tiit, sis ollõv köögivillä ja marja paremba, aga puuvillä ka jo vähä kahtlasõ. Ja määntsegi hinna iist ei tohe sinna panda manu piimä ega jogurtit, ennegi vett!

No olkõ no kui om, aga ei jätä naide juttõ peräst vast kiäki iäkappi korjat vahtramahla joomalda ja keldrist hõragumahla pudõliid ka vällä ei viska. Tetäs õks morssi henele ja küläliisile. Süvväs apteegitablette asõmal kurõmarju ja astõlpajumarju. Ja pandas kohvi ja tii sisse nii hullu asja nigu mett.

Minkperäst külh nii pall’u inemise maailmadu paksus lätvä? Kas tuuperäst, et söövä mõnõ haigusõ vasta tablette, mea tõsõ hädä üten toova, mille vasta jäl tõist ruuhe tulõ tarvita ja nii edesi? Vai om hädä söögen, konh om egasugutsõid E-sid ja muud kraami? Vai joova ega päivi podõli limmunaati? Kiä taalõ küsimusõlõ ütskõrd õigõ vastusõ and, om külh suurt preemiät ja au väärt!


 
 
Nõlvaku Kaie,
märgutaja Mõnistõst
 
 
 

Om sis limmunaat pääsüüdläne?2024-04-01T16:30:41+03:00

Periselt om hindäle rassõ võlssi

Nail päivil jäi silmä üts jahimiihi mõtsakaamõra video, kon kahr mäng autokummiga. Video päält paistu, nigu olõs mäng kahrulõ miildünü. Umbõs samal aol kõnõldi raadion, et mõtsaeläjile miildüs maaharaot mõts ja nä tundva hinnäst sääl, kon inemine om midägi «parõmbas» vai «kõrda» tennü, maru häste.

Mi võimi jo mõtõlda ja kõnõlda, et ku tahami hindäle kõkkõ taad hääd, midä ilmal meile pakku om, sis mille ei võisi tuudsamma hääd tahta eläjä ja mille mi ei võisi näile kõkkõ tuud pakku. Mõtõlda ja kõnõlda või kõkkõ, a ma usu, et kongi hindä seen tund egä inemine är, et sääne jutt om vällä märgit esihindä ärpetmises. Hindä petmine om ao joosul avitanu inemisel ello jäiä, a võlssminõ om ja jääs võlssmisõs.

Võlssmisõ vahepääle võinu märki ka periselt tuust, midä ja mille mi teemi. Om keväjäne kraammisõ aig ja õigõmb olõs ull’päie mõtsa viidü autokummi säält kokko kor’ada ja är viiä, mitte kahrulõ mängmises jättä. Tätte Jaan ütel’ ildaaigu telekan, et tälle paistus, et maakerä võtt ütspäiv kätte ja raputas nigu vii seest tulnu pini kõik taa jama hindä kaalast är. Täl või õigus olla.

Ku mi hinnäst võlssmisõga iks edesi trööstimi, või tuu aig peris kipõstõ kätte tulla.

Ilosat imäkeelepäivä!


Rahmani Jan,
Uma Lehe päätoimõndaja

Periselt om hindäle rassõ võlssi2024-04-01T16:27:07+03:00

Uma Pido tsihiotsmisõ päiv Harglõn

Järgmäne Uma Pido tsihiotsmisõ- ja mängopäiv tulõ puulpäävä, 13. aprilil Harglõn.

Päävä alostus om kell 11 Harglõ maakultuurimaja man. Sääl opitas Hainsoo Meelika iistvidämisel selges üts Harglõ kihlkunna laulumäng ja päält tuud mindäs tsihiotsmisõ raa pääle. Lisas saava osalidsõ vahtsõ märgotamisülesandõ.

Ligembät teedüst tsihiotsmisõ- ja mängopäivi kotsilõ saa aadrõssi umapido.ee/tsiht päält.

UL

Uma Pido tsihiotsmisõ päiv Harglõn2024-04-01T16:25:23+03:00

Käü Vikipeediä artiklivõistlus

Võrokeelitsen võrguentsüklopeediän Vikipeediä käü kooni 31. lehekuu pääväni artiklivõistlus «Kesk- ja Hummogu-Euruupa kevväi!».

Võistlusõga tahetas saia Vikipeediäle mano nii artikliid ku ka kirotajit. Oodõtas vahtsit artikliid Võromaa, Kesk- ja Hummogu-Euruupa maiõ, näide kultuuri, poliitiga, ütiskunna, aoluu ja täämbädse päävä kotsilõ. Võistlust peetäs kõrraga mitmõl maal ja mitmõn keelen.

Ligembät teedüst saa fiu-vro.wikipedia.org lehe päält.

UL

Käü Vikipeediä artiklivõistlus2024-04-01T16:24:50+03:00

Kõnnitas Kanepi kandi külli pite

Naiskodokaitsõ Kanepi jaoskunna ello kutsut käümisesari «Käime läbi külade» alostas vahtsõt huuaigu. Timahava om plaanin säidse matkapäivä ja kolm noist lätt ka Kanepi vallast kavvõmbalõ, Põlva ja Räpinä kanti.

Edimäne käümispäiv tulõ 5. mahlakuu pääväl kell 18, alostõdas Kanepist Jõksi laululava mant.

Teedüst saa FB-lehe päält «Naiskodukaitse Põlva ringkond».

UL

Kõnnitas Kanepi kandi külli pite2024-04-01T16:24:14+03:00

Virtuaalnäütüs Karilatsi muusõumist

Karilatsi muusõum om vallalõ olnu 45 aastakka. Tuul puhul om muusõumi aoluust kokko säet näütüs, midä saa puutrõn kaia.

Näütüse löüd internetist aadrõsi karilatsimuuseum.ee päält.

UL


Karilatsi koolimaja, minkast sai muusõum alostusõ. Ivaski Alberti pilt 1926. aastagast.

Virtuaalnäütüs Karilatsi muusõumist2024-04-01T16:23:18+03:00

Perimüsehuviliidsi kutsutas kokko saama

Eesti folkloorinõvvokogo kuts seo keväjä perimüshuviliidsi umavaihõl silmäst silmä kokko saama, et kaia üle, midä tetäs, ja ka vahtsit mõttit vällä märki. Kokkosaamisõlõ oodõtas nii noid, kink tüü vai hobi om perimüsega köüdet, ku ka noid, kiä perimüse tundmaopmist viil alostasõ.

«Ku rahvakallõndri tähtpäävä, perimüsmuusiga ja -tands, käsitüü, traditsioonilinõ söögitegemine, rahvameditsiin vai muu perimüsega köüdet asi pand su süäme kipõmbalõ tüüle, olõt kokkosaamisõlõ väega oodõtu,» om kutsmisõn kirän.

Kokkosaamisõl arotõdas Eesti folkloorinõvvokogo mõtõt luvva perimüskuraatoridõ võrk ja märgitäs, kuis ütenkuun paiklikku perimüst viil inämb nättäväs tetä.

Põlva maakunna perimüshuvilidsõ saava kokko 10. mahlakuul kell 15 Põlvan Tillu kohvikun (Jaama 52). Umast tulõkist pallõldas teedä anda 8. mahlakuu pääväs aadrõsi taisto.uuslail@rahvakultuur.ee pääle.

Võro maakunna perimüsrahvas saa kokko 15. mahlakuul kell 13 Võrol Ideekuan (Vabadusõ 12-2). Ossavõtmisõst pallõldas teedä anda meiliaadrõsi VastseliinaRahvamaja@edu.voruvald.ee pääle.

UL

Perimüsehuviliidsi kutsutas kokko saama2024-04-01T16:21:59+03:00

Vahtsõnõ muusigavideo Kõo Kusta sannankäügist

Põlva kandi ansamblil Kõhukesed om valmis saanu vahtsõnõ laul ja muusigavideo päälkiräga «Kõo Kusta sannankäük».

«Taa om Lindmetsa Elmari perrä lõõdsalugu, millel es olõ sõnno. Kunagi sai Elmari poja Lindmetsa Harri käest küstüs, kas taal laulul omma sõna, ja sis Harri ütel’, et midägi esä hõigas’ sekkä külh. A nuu olli ütsigu lausõjupi, mis olli Harrilõ miilde jäänü. Ütskõrd trehvsimi Harri ja Pulga Jaaniga kokko ja Jaan ütel’, et mis nuu sõna sis tetä omma. Ja ütekõrraga olliki täl sõna valmis. Tuu oll’ aasta tagasi,» seletäs ansambli Kõhukesed vidäjä ja videotegemise kõrraldaja Kaha Kaido.

Kõo Kusta oll’ olnu umal aol, vast nii sada aastat tagasi, Varstu kuulmeistre. Timä nimi oll’ seo pilliluu päälkirän olõman ja sai ka laulusõnno sisse. «Jaan tegi säändse häste külmä ilma sõna, et viivõtumulk om ijän ja ku sälg süüdäs, kuis tuu sannankäümine sis vällä näge,» kõnõlõs Kaha.

Ku laul Äniläse Piitre stuudion linti sai, tull’ õkva plaan video kah tetä. Tuu jaos kõnõl’ Kaha Kaido lavastaja Tagametsa Tarmoga ja ütenkuun märgiti vällä sääne lugu, kon näüdätäs õnnõ sannankäümist, bändi ega midägi muud ei olõki. Kõo Kustat kutsuti mängmä Mooste miis Needo Ülo ja üles võtma videomiis Nagla Lauri. Löüti sääne sann, miä kõlvas’ video tegemise jaos, ja naati pääle. «Plaan oll’ säändene, et teemi nal’alidsõ nuka alt vanaaigsõ video muudu filmi. Tan omgi vähekene Chaplini muudu pilti kipõmbas tettü ja vähäkene filmilindi efekti kah man, et olõs selge: taa juhtu vanal aol. Needo Ülo tekk’ õkva tuud, midä filmi säädjä ja kaamõramiis tahtsõva. Pidimi esiki kiildmä, et olku hää ja käkkü tuud kotust, mille peräst video Youtube’i kanalin är võidas keeldä,» kõnõlas Kaha Kaido. «Ku taa video vällä tull’, sis edimäne asi, mis päähä lei, oll’, et taa om savvusanna sõsaridõ vastand: suidsusanna veli,» pruuv tä umma videot kuulsuisi paistõl reklaami.

Laulun ja videon om tsipa säändsit asju, miä võiva täämbädsel aol võõra vai imeligu olla, näütüses kusõga ravitsõminõ. «A ma kõlisti Kõivupuu Marjulõ ja tä kinnit’ mullõ, et olõmi õigõl tiil: jah, vanastõ ravitsõdi kusõga, jah, perse om võro keeli iks perse,» kõnõlõs Kaha.

Kõhukesed om ansambli, miä tege rahvalikku muusikat ja pruuv umma kavva inämb umaloomingut ja võrokiilset teksti tuvva. Näide laulõlõ omma sõnno tennü Antoni Annika ja Pulga Jaan. Ansamblin mängvä Ojasaarõ Toomas, Mängli Aksel, Saarõ Ivari ja Kaha Kaido.

Vahtsõ luu omma siiäni häste vasta võetu, esieränis suurõ fänni omma Kaha Kaido jutu perrä nuu võrokõsõ, kiä omma muialõ elämä lännü. Seo keväjä om ansamblil iin kats suurõmbat ülesastumist: Kõhukesed om simmanibänd nii Kagu-Eesti tandsupidol ku ka Umal Pidol.

Rahmani Jan

Videot saa kaia tast: https://youtu.be/00j8tlLz9XE?si=ZCzQIC99eMp3XMQc


Nagla Lauri, Needo Ülo ja Tagametsa Tarmo video ülesvõtmisõ aol sanna man. Kaha Kaido pilt


Pilt videost: Kõo Kusta pand sannaahjo puid.

Vahtsõnõ muusigavideo Kõo Kusta sannankäügist2024-04-02T11:45:12+03:00
Go to Top