Kiri Nöörimaalt

Võro liina küle all Nöörimaal eläs laulja, kiränik ja otsja Lumiste Kati, kiä and värskit mõttit, kuimuudu egäpääväello vaeldust löüdä ja märgotas tuust, miä parasjago süäme pääl.

5. kiri. Suur lilliaid

 
Olõ kõgõ unistanu suurõst lilliaiast, kon hilkäs ja hõngas häitsmide lumm. Peris lähküle olõ seolõ jõudnu, a siski võinu viil inämb esi sorti kasvõ olla. Arvada om mul tuu tahtminõ perit vanaesäst, kinkal oll’ perädüsuur lilliaid.

Olõ suur permakultuuri avvustaja, tuuperäst kasusõ mul lilli, söögihaina ja niinimmat kah’ohaina (umbrohi) ütenkuun. Murro ma ei kasvada ja ei tarvita ei muroniitjät ega trimmerit. Vikatiga vahepääl niidä ja saadut haina tarvita multsis.

Kas kuningidõ ja mõisnigõ aia olli sis niitmäldä ja jälle? Säälgi sai kõik vikatiga tettüs, seod hirmsat larmi, midä trimmeride ja muroniitjide ütiskuur tekütäs, es olõ.

Mul om hulga naabriid ja suvõl om tunnõ, nigu elänü kipõtii veeren, kõik pläristäse! Inemise huuldasõ ummi aidu selgele ülearvo ja tegevä tuuga hindäle, naabriilõ ja mutukilõ hätä. Murro piä ei sukugi nii tihtsäle niitmä, kõvastõ ja pikkä aigu häitsvide hainu kasvataminõ and söögi mehiläidsile, kimalaisilõ ja liblikile.

Ku om kotus, kon tuu niinimmat kah’ohain jalgu ei jää, las tä kasus sääl, selle et naat, võiulill ja ohtjas omma tolmõndajilõ ja tõisilõ mutukilõ väega tähtsä. Elorikkusõlõ mõos häste üts aianukk, midä ei niidetä ja kon om näütüses määnü leheunik. Tiidlik aiapidämine avitas liike ja elokotussidõ püsümisele üten.

Kah’os väega pall’osiid väehainu häötedäs ja vihatas. Võiulill ja nõgõs omma perädü hää ravihaina, esiki nõiahainus kutsudu. Perämäne ilotsõs mu lillipindre pääl, tii timäst tihtsäle suppi, tsäid, piirakit, pestot. Nõgõssõst saa jo ka väega hääd luuduslist väetüst ja kasvukaitsõvahendit tetä.

Sama ka maltsaga, miä kõigil pindremaa pääl häste kasus. Mõtsik hanimalts om kultuurspinati esiimä, a timä umahuisin ja maigun om viil inämb väke. Paar minotit suulviin havvuta ja tsipa nõgõst mano panda, perädü hää ja rahalda «spinatipesto» umast aiast!

Permakultuur om pästerõngas toolõ inemisele, kiä ei viisi kõik aig haina kitsku ja pindrit valla. Seo om vana ja suur tiidüs ja soovita tuud lähkümpä uuri. Võromaa inemise saava kaema minnä permakultuuri opiaida Vahtsõliina kerigu takan Küläoron.

Kiri Nöörimaalt2019-06-04T14:49:33+03:00

Kunas pill lahki lätt?

Näütlejä: «Laena mulle kannelt, Vanemuine!» Üles heränü vindine pritsimiis: «Är anku, Vanemuine, pilli hullu kätte!»

Jah, joodikul om mõnikõrd sääne latsõsuu pään, et ilma hindä tiidmäldä ütles vällä suurõ ja sügävä tõõ. Kiä lõppkokkuvõttõn naa euroraha iks kinni mass? Projektimehe ja -naasõ kaosõ kõgõ nellä tuulõ poolõ, musugutsõ midägi massa inämb ei jõvva ja vikadimiis võtt kah uma.

Projektoriide perämine projekt paistus olõma tuu, et võtami kolm-neli miljonit moslemit Eestimaalõ ja lasõmi esi jalga. Las sis moslemi masva (vai ei massa).

Eurorahadõ päämine hädä om jo tuu, et näide iist ei saa midägi mõistlikku tetä. Jumala peräst, et kiäki midägigi tootma es nakanu! Võit tetä midägi säänest, minka Euroopa iin liputada saassi – mõni sild, mia kohegi vällä ei vii, mõni plats, midä hääl juhul kõrd aastan pruugitas jne.

Võru liin oll jo Vinne ao lõpust kuulus liputajiide liin. Tuukõrd liputõdi sinidse-musta-valgõga, nigu Ruitlanõ om kirutanu. Nüüd om sis midägi vahtsõmbat vaia, küll võrukõnõ harinõs kõgõga.

Mullõ miildüs alati luumõga võrdluisi tuua. Seokõrd tulõ miilde vana uudis, et ameeriklasõ har’utiva lehmä ajalehti süümä. Piimä tull’ õks uma neli tonni kuun täüs, tuu oll’ tuukõrd kõva sõna. Ma pelgä küll, et kiäki tuud piimä juvva es taha, kõva propagandamaik tõsõl man.

Et piim ruttu maigu manu tõmbas, tuu sai ma selges aastidõ iist Sotši sõitõn. Adleri lennujaaman sei mandariini ja otse silmiga prügükasti. Es olõki tuud vaia: üts pikk kiil tõmmas üle mu ola koorõ hindäle suhvõ. Perän sööklan pidi ma nuu koorõ esi klaasist suhvõ valama.

Ruitlanõ olõs liputamisest midägi muud, midägi slaavilikku vällä paknu. Aga tuu es lännü täl läbi, vana värk!

Ah jah, tuu vaenõ Väimelä kanala! Tuu jaos jo Võrun nüüd kotus olõman. Hulka orsi joba paigan, mõni viil manu ja võit saina (klaasist) ümbre tetä. Tohutu hää infrastruktuur. Turg lähkün. Ja liinaelulõ and õkvalt vahtsõ hingämise.

Aga kittä Eestin mõistõtas. Siiämaani kitetäs Jakov Sverdlovi nimelise kolhoosi päähoonõt, kuigi ma olli tunnistajas, kuis raamadupidäjä joba edimädsel aastal ummi papriidega paduvihma iist pagõsi.

Kahju küll, et vanna tulõtõrjujat kiäki tõsitsõlõ es võta.

PS. Päälekauba arva ma õks viil, et Rail Balticu asõmõlõ tulõsi tetä Lindora-Hatapalu-Hopa eriti aiglanõ raudtii. Kasvai liputamise mõttõn. Contra juusk lipuga iin ja puha. Väkev!

Pulga Jaan

Kunas pill lahki lätt?2019-06-04T14:47:29+03:00

Tal’na Võro seldsist ja timä lehekuu külälisest

Mul om sääne kiiks, et ma korja joba Moskva olümpia aost autogrammõ vai alakirotuisi. Eesti 100 raamõh mõtli, et 100 alakirotust võis nigu viil saia. Saigi, Padari Ivari uma kah, ku kadonu Ruusmaa Arthur meile Võro folgi aigu ekskursiooni tekk’.

Talvõl sai Eesti jo 101 ja mõtli, et tuu mitu avvohinda saanu Võro juuriga kinomehe Valgu Jaanisõ alakirotusõ võis kah viil võtta. Timä tekk’ tuu Ahto-filmi. Sammu veivä Tal’na Võro seldsi mano. Sai Jaanisõ käest tuu alakirotusõ ja sinnä lõksi ma jäigi. Käsitüütsõõrih «Lapiline Balti kett» ja näütemängu tegemine ja kõgõ tähtsämp – kõik värk käü õnnõ võro keeleh. Tuu mullõ miildüs kõgõ rohkõmp.

Nüüd lehekuu 5. pääväl käve meil seldsih küläh Padari Ivari. Tuust parteipoliitikast juttu nii väega es olõki, Ivari kõnõl’ rohkõmb umast elotiist. Piirikaubandusõst ja ebavõrdsist põllumajandustoetuisist tull’ kah juttu. Tä om olnu põllumajandusministri ja Euruupa Parlamendi liigõ, tä om pidänü kolmõ koto. Üts om Navi küläh, üts Tal’nah ja kolmas Brüsselih.

Mul tull’ miilde määndsestki televiisorist nättüst arotõlõmisõst, et Euruupa Parlamendi liigõ saa egä aasta kutsu küllä 100 inemist. Mõni pand raha hindä karmanihe ja korjas hotelliarvõ ja linnugipiledi ja nii om aruandõn kõik jokk. Ivari ütel’, et hoobis 110 inemist saa küllä kutsu ja küsügu ma, kiä Võrolt olõ-i viil täl küläh käünü. No mi Tal’na võrokõisist es nõsõ kül üttegi kätt.

Ku jutt läts’ jälki tuu vedelä leevä pääle, et kuis säädüs kõrraldas hans’a tegemist ja eederi arstirohus pruukmist, läts’ olõminõ saalih jo peris lõbusas, nigu olõs osa rahvast jo eederiauru all. Ivari olõvat kah nännü säänest autot, koh silt: müvvä eederit.

Käändsemi jäl esi piirkundõ sotsiaalsõ ebavõrdsusõ teema pääle. Ivari lugi üles kõik nuu umaaigsõ Võro suurõ ettevõttõ, alost’ lina- ja savikivivabrikust, müüblivabrikust, piimäkombinaadist, gaasianalüsaatoridõ tehasõst ja viil pall’odõst muist tüüandjist. Ku kiäki pidi põllumajandusõ ja majandusõ kokkosadamisõn süüdläses Laari, kiäki pronksisõdurit, sis suurõmbat tüllü iks üles es kistä. Ivari mõist’ as’a är seletä, poliitik tä olnu jo pikembät aigu.

Päävä lõpus sai Ivaristki Tal’na Võro seldsi liigõ.

Mi suurkogo algas kõgõ Kõiva Inda «Mu latsõpõlvõ Võrumaa» lauluga, seokõrdsõ kokkosaamisõ Padariga võinu lõpõta «Kikilipsu» lauluga, tuuperäst, et ma tei tälle ummi n-ü väikukõisi sõrmiga nahast kinä kikilipsu tenotähes tulõgi iist. Viil oll’ seldsi puult kingis Liiso plaat ja seldsi rahva uma raamat «Esi hindäst».

Võrokõsõ – olkõ nä sis kikilipsu vai kaabuga – hoitva iks kokko. Tuumpääl, sääl korgõ mäe otsah või jo vaiõlda, a pääasi, et mi ütstõõsõlõ haigõt ei tii.

Plumanni Kaja-Riina

Tal’na Võro seldsist ja timä lehekuu külälisest2019-06-04T14:46:00+03:00

Saarõmaa kiil rattaretkel

Kodokiil om abis kuramiirmisel: kõkkõ muud,

miä muljet luu, saa osta, triini vai ilosas lõigada.

 
Kümmekund aastakka tagasi kirot’ profesri Ehala Martin, et võro keelel om päsemise võimalus õnnõ sõs, ku noorõ võtva tä hindä jaos armastusõ keeles. Taa tull’ mullõ miilde rohiliidsi rattaretkel Muhumaal, ku sällä takan nakas’ üts tütärlats saarõmaa kiilt kõnõlama.

Tiiäti jo, miä om rohiliidsi rattaretk? Rohilidsõ ilmakaemisõga om tuul väega veidü pistmist. Innembi näet sääl keskmäst Eesti inemist uman elemendin. Paistus nii, et suurõmb jagu tulõ sinnä rattit ja varustust näütämä. Prestiiži värk: «…hariligu Maxima dressipüksüga ja ilma petsiaalsidõ ruusarehveldä võit raa pääle jäiäki!» Tõsõ tulõva pulli tegemä. Noorõ tulõva tutvas saama vai joba tegünüt tutvust elulidsõn olukõrran läbi pruuvma.

Nakas’ki üts tütärlats mu sällä takan peris kõrvajäävät õdagu-saarõmaa kiilt tõukama. Miis, kinka tä kõnõl’, vastas’ eesti keelen. Et saarõmaa keele man om tähtsä kõla, kiräpilt om eesti keele muudu, sõs panõ mõnõ tä lausõ hoobis võro kiilde ümbre.

«Saarlaisi hulgan om kah musklin poissõ, olõ-i, et suurõ maa poiss om kõiksõparõmb. Mu klassin käve üts Reimo, seo oll’ peris vinks-vonks. Tuu oll’ talupoiss, tä panti koton joba varakult kündmä ja kaibma, ei päse Saarõmaalt kohegi.»

Ku mi – kats iin sõitjat – pidurdi, selle et iin oll’ tsingitüst karpravvast karieläjide kaitsmisõ sild, kostu sällä takast kommõntaar: «Maamehe olõ-i Muhu karjavärätit nännü!» Iks saarõmaa keelen, kõiki käänätüisi ja paisutuisiga.

Ma mõtli, et määne tuu nõnatark mu sällä takan sõit, kas näge vällä nigu kihnlanõ pikä prundsiga vai viil üts sõsar Hanso sõsaridõ-velitside suurõst perrest. A ku lõpus piätüs tull’, sõs näi, et olõ es kumbagi muudu, oll’ tävveste pääliina vurhvi näio, kirivä spordirõiva sällän ja nutikell käe pääl. Näküs muiduki, a tuu jaos, et hindäga sarnatsidõ hulgast vällä paistu, oll’ täl saarõmaa kiil. Kimmäs abilinõ om saarõmaa kiil kuramiirmisel, selle et kõkkõ muud, miä muljet luu, saa osta, triini ja väega suurõ tahtmisõ kõrral esiki ilosas lõigada, a kodokiil om ainulinõ. Sääne kiil näütäs ellusuhtumist nigu piigli pääl ja ei viä tulõvigun ka paarilist kunagi alt.

Saarlaisi hulgan om kuulda peris pall’o arvamist, et mõnõ näide hulgast eputasõ saarõmaa keelega. Arvaja löüdvä, et nä kah jo mõistva, a ei piä tuud egäl puul tõisilõ pääle presmä. Õnnõs om sõski tõnõ osa (ekstraverdi?), kiä õkva otsva olukõrdu, kon uma keelega mõjulõ päsedä ja miilde jäiä.

Naksigi märkmä, miä om juhtunu võro ja seto keele immidsäga, et tütärlatsõ ja nuurmehe hindä isikuperrä seo abiga vällä tuvva ei taha. Kas omma sündünü mõnõ säändse kunstiteossõ, miä köütva võro ja seto keele purjun miihi kiima ja prostituudi suuhvõ sobividõ sõnnuga? «Kahtlanõ,» om mu hindä tütre üts lemmiksõna. Midägi kahtlast sääl pesitses ja nii om tüüpiline, et võro keele võtva umas noorõ naasõ, kiä omma joba esi är tundnu, et siin ilman tulõ nigunii üle keskmädse tähtsä rolliga toimõ tulla.

Või ka olla, et ma mõtlõ üle. Vast om saarõmaa keelel lihtsäle vedänü, et Muhumaal tetti kunagi film «Siin me oleme», kon nunn’umbast nunn’umb valgõ pääga tütrik kõnõlas muhu kiilt.


Saarõ Evar,
keeleuurja

Saarõmaa kiil rattaretkel2019-06-04T14:44:27+03:00

Kolm soovitust koolivaheaos

No sis nakkas latsõvanõmbil taa murõ pääle: midä tetä koolivaheaolõ saadõtuisi võsukõisiga? Arvada tulõ alostus peris rassõ, nigu egä harinõmalda as’aga. A kuigimuudu tulõ taagi rassõ aig üle ellä.

Mu meelest võinu latsilõ tegemiisi löüdmise man märki kolmõ asja.

1) Maatüü. Kel pindre maan, tuul kitskmist jakkus. Tähtsä om, et tuu olnu põnnõv ja es tekütänü vastikut tunnõt. Või-olla mõnt avitas ka rahaga motiviirmine. Maatüü oppas latsi kattõ muudu: saias teedä, kost tulõ süük ja ka tuud, kuimuudu rahha saa.

2) Raamadu. Põnnõv raamat om hää aoviidüs ja oppaja kah. Nuu latsõ, kiä raamatit lugõva, saava koolin parõmbalõ edesi. Vast avitas latsi raamatidõ mano tuu, ku löüdä mõni põnnõv lugu kodopaigast. Mu latsõ näütüses plaanva ette võtta Ruitlasõ raamadu «Vee peal», minkast parhilla ka filmi tetäs.

3) Vahtsõ paiga. Kel aigu ja võimalust, võinu üten latsiga plaani vahtsidõ paiku löüdmist. Tuujaos ei piä kohegi kavvõlõ sõitma, avitas esiki telgiga üüses kodo lähküle minemisest. Väiku kalapüüdmine ja tulõ pääl küdset leib mano ja omgi, minkast perän tõisilõ kõnõlda.

A telefoni ja muu nutikraami, nuu võinu suvõs kappi är panda ja pümmembät aigu uutma jättä.


Rahmani Jan,
Uma Lehe päätoimõndaja

Kolm soovitust koolivaheaos2019-06-04T14:40:08+03:00

Wana Wõromaa Wunkorkestri tuuritas Ameerikan


29. lehekuust 11. piimäkuuni and Ameeriga hummoguosa esi paigun kokko 10 kontsõrti Võromaa rahvapillimängjide punt. Pildi pääl omma pillimängjä üten ummi vastavõtjidõga. UL

Wana Wõromaa Wunkorkestri tuuritas Ameerikan2019-06-04T14:38:18+03:00

Käsitüüvälläpanõk Balti keti avvos

Eesti, Läti ja Leedu käsitüüsõbra omma valmis saanu välläpanõgi töiest, miä omma pühendedü Balti keti 30. aastapääväle.

Näütüsel om 281 päämidselt lapitehnikan tettüt pildikeist: 170 tükkü Eesti, 66 Leedu ja 45 Läti meistride tettü.

Võromaal kaias välläpanõkit ütitselt 6. piimäkuu pääväl kell 12 Kreutzwaldi muusõumi tsäimajan. Edesi om välläpanõk 15.–16. hainakuul Vahtsõliina maarahva laadu aigu Vahtsõliina rahvamajan ja nätä saa tuud ka 7. hainakuul Loosi mõisan, kon kaias ütitselt laulu- ja tandsupito.

UL

Käsitüüvälläpanõk Balti keti avvos2019-06-04T14:36:53+03:00

Suvõülikooli matkapäiv tulõ Võromaa põh’atipun

Timahava om plaanitu tuul aol, ku muido peeti Kaika suvõülikuuli, tetä suvõülikooli matkapäiv. Päiv peetäs puulpäävä, 10. põimukuul Vana-Võromaa põh’atipun, Pedäspää ja Meerapalo kandin.

Matkapääväl om plaanin kävvü kolmõn külän: Meerapalon, Tammistun ja Pedäspääl. Kõndmisõ pääl kaias Peipsi järve viirt, külähuunit ja kattõ, Pedäspää ja Meerapalo kalmuaida. Kats surnuaida om sääl kandin tuuperäst, et Pedäspää külä jäi vanastõ Tartomaa, a Meerapalo Võromaa ala.

Et järve veeren eläväle rahvalõ om leevä lavva pääle toonu päämidselt kalapüük, uuritas ka tuud, määndse omma olnu traditsioonilidsõ kalapüüdmise riista ja kombõ.

Osavõtjilõ om timahava vahtsõnõ tuu, et huvilidsõ piät esi hindäle transpordi kõrraldama ja ka uma leeväkoti üten võtma. Täpsemb pääväplaan avaldõdas 1. põimukuu Uman Lehen.

UL

Suvõülikooli matkapäiv tulõ Võromaa põh’atipun2019-06-04T14:36:13+03:00

Antslan peeti 1. piimäkuul Hauka meistride päivä

Meistride päiv tõi joba kolmandat kõrda Antslahe kokko ligi 30 piirkunna meistrit. Alostusõ üts mõtõ om näüdädä paikligõ meistride tiidmiisi ja mõistmiisi kõigilõ huviliidsilõ.

Timahava olli tüütarõ validu inämb latsi pääle mõtõldõn. Hulga latsi oll’ ka kostüümega rongikäügil, kon pall’o olli hinnäst maskiirnü mõnõs Valtri Edgari raamadutegeläses.

Hauka meistride tegemiisist ja peetüst pääväst saa ligembäle lukõ internetist aadrõssi haukameistrid.blogspot.com päält.


Joabi Kalevi pilt

UL

Antslan peeti 1. piimäkuul Hauka meistride päivä2019-06-04T14:53:39+03:00

Seo suvi tulõ Karilatsin kolm võro keele laagrit

Timahava suvõl tulõ Põlva talorahvamuusõumin Karilatsin kolm katõpääväst võro keele laagrit. Laagri peetäs 8.–9. hainakuul, 29.–30. hainakuul ja 5.–6. põimukuul.

Laagrihe oodõtas latsi, kiä opva võro kiilt ja kultuuri vai eläse seo kultuuriruumi seen ja tahtva võro kiilt tarvita ja tundma oppi. Et tekkünü ütine laagritunnõ, oltas kats päivä muusõumin ja tetäs egäsugutsit asjo, mink seen ka mitmõsugumaidsi tüü- ja opitarri. Laagri edimäne päiv nakkas pääle kell 9 ja laagri lõpõs tõõsõl pääväl kell 17.

Põlva talorahvamuusõum Karilatsin om kõgõ suurõmb vabaõhumuusõum Lõuna-Eestin ja tuu aoluuliidsin huunin om laagri pidämises hää keskkund. Ütest laagrist ossavõtminõ mass 20 eurot.

Et laagrit saanu parõmbalõ plaani ja ette valmista, pallõldas hinnäst võimalikult varra kirja panda. Üten vahetusõn kogonõs laagrilõ 20 last, kokko om laagrisuvõst võimalik ossa saia 60 latsõl.

Ligembät teedüst laagri kotsilõ saa kaia muusõumi kodolehe polvatalurahvamuuseum.ee päält. Laagrit tugõ Rahvakultuuri Keskusõ Vana-Võromaa perimüskultuuri tugõmisõ programm.

Teedüst and ja kirja pand Roobi Reet, reet.roop@wi.ee, tel 521 0671.

UL

Seo suvi tulõ Karilatsin kolm võro keele laagrit2019-06-04T14:32:41+03:00
Go to Top